vrijdag 6 maart 2015

GRANOLA





















Vrijwel iedere ochtend begin ik met een bakje griekse yoghurt met zelfgemaakte muesli, ook wel granola genoemd. Zó lekker! Zelf ben ik opgegroeid met boterhammen in de ochtend en we aten yoghurt alleen als toetje in de avond (herkenbaar?). Maar sinds ik een aantal maanden geleden de griekse yoghurt ontdekte en op Instagram werd geïnspireerd om mijn eigen granola te maken
, kan ik niet meer zonder. Mijn huisgemaakte granola zit vol havermout, noten en zaden. Niet alleen heel gezond, maar ook nog eens vullend. Daarbij heeft deze granola zoveel smaak, daar kan echt geen kant-en-klare muesli tegen op! Oh ja, het is ook nog eens heel gemakkelijk te maken. Overtuigd? Hieronder lees je hoe je je eigen granola maakt. 

Nodig voor een grote pot:
  • 200 gr. havermout
  • 75 gr. ongebrande gemengde noten (ik gebruik amandel- en hazelnoten)
  • 75 gr. zonnebloem- en pompoenpitten
  • 4 el. kokosrasp
  • 1 tl. kaneel
  • 3 el. kokosolie (andere plantaardige olie kan ook)
  • 3 el. honing
  • 120 gr. rozijnen 
Verwarm de oven voor op 200°C. Hak de noten grof. Vermeng in een grote kom de havermout, noten, zaden, kokos en kaneel goed met elkaar. Verwarm in de magnetron of een pannetje de olie en honing, zodat het goed te schenken is. Roer de olie en honing dan door het droge mengsel, totdat alles goed gemengd is. Spreid de boel uit op een met bakpapier beklede bakplaat en bak in 15 minuten goudbruin. Schep het mengsel wel om de 5 minuten even om, om aanbranden te voorkomen. Houd je granola vooral in de laatste 5 minuten even goed in de gaten, want de boel kan snel verbranden als je het er te lang in laat zitten. Laat je granola goed afkoelen, voeg de rozijnen toe en doe het in een schone, goed afsluitbare pot. De granola is een week of vier houdbaar, maar bij mij is het altijd na een weekje wel op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten