woensdag 1 april 2015

HAVERMOUT-SPECULAASKOEKJES






















Toen vriendlief dit leuke koekblik (foto) meenam voor mij, moest ik deze natuurlijk wel vullen met huisgemaakte koekjes! Het idee voor gezonde speculaaskoekjes had ik al een tijdje in mijn hoofd, dus dit was een mooi moment om ze eens maken. Ik ben altijd op zoek naar gezondere alternatieven voor lekkere tussendoortjes en deze koekjes zijn daar een goed voorbeeld van. Ze zijn heerlijk bij een kop koffie of
thee en niet zo moeilijk te maken. Wil je deze koekjes ook eens maken? Hier is mijn receptje.  

Nodig voor ±16 koekjes:
  • 100 gr. havermeel
  • 50 gr. havermout
  • 50 gr. dadels
  • 2 el. honing
  • 1 el. kokosolie
  • 1,5 el. speculaaskruiden
  • 1 ei
  • snufje zout

Week de dadels een kwartiertje in heet water. Verwarm de heteluchtoven voor op 180 ยบC. Meng de meel, havermout, speculaaskruiden en het zout in een grote kom goed door elkaar. Verwarm de honing met de kokosolie in de magnetron of een pannetje totdat het geheel vloeibaar is. Voeg dan samen met het ei toe aan het havermoutmengsel en roer goed door elkaar (dit gaat het beste met een vork). Maal dan de dadels fijn in een keukenmachine en meng goed door het koekjesdeeg. Het deeg blijft vrij plakkerig. Rol het deeg met een deegroller uit tussen twee bakpapiertjes tot een lap van 0,5 cm dik. Snijd vierkantjes uit het deeg en leg voorzichtig naast elkaar (met iets ruimte ertussen) op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak de koekjes in 15-20 minuten af en laat ze daarna afkoelen op een rooster. De koekjes zijn in een goed afgesloten trommel ongeveer 5 dagen houdbaar (ze worden wel iets minder knapperig). Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten