zaterdag 30 mei 2015

TWENTSE KRENTENWEGGE





















Zoals de naam al doet vermoeden vindt dit heerlijke krentenbrood zijn oorsprong in Twente. Als geboren en getogen Twentenaar heb ik deze krentenwegge al een tijd geleden op mijn lijstje gezet om eens zelf te maken en een week geleden deed zich daar het perfecte moment voor: ik werd namelijk peettante van kleine Lizzie! 

Het geven van een krentenwegge bij een geboorte door familie/buren is een
eeuwenlange traditie in Twente. Mijn broer en schoonzus wonen al jaren in de polder, dus ik vond het wel een leuk idee om ook iets typisch Twents te geven bij de geboorte van hun dochter. Iets huisgemaakts kunnen ze in mijn familie eigenlijk altijd wel waarderen! Traditioneel gezien dient de krentenwegge even lang en zwaar te zijn als de pasgeboren baby en met onderstaand recept kom je toch aardig in de buurt.

Tegenwoordig wordt een krentenwegge in Twente ook bij andere feestelijke gebeurtenissen of als lekkernij bij een broodmaaltijd meegebracht en daarnaast is een sneetje van dit heerlijke brood ook veelal te bestellen bij de koffie in cafés en restaurants. Des te meer redenen om dit brood eens zelf te proberen en te maken. Niets lekkerder dan je eigen versgebakken brood!

Ik heb zelf de krentenwegge in een broodvorm gemaakt, maar het recept was daar iets te groot voor (zie de vreemde vorm van mijn brood op de foto). En daarbij ben ik zelf vergeten een goede foto te maken van mijn creatie, maar gelukkig kreeg ik bovenstaande foto nog toegestuurd van twee tevreden klanten!

Nodig voor een grote krentenwegge (±2 kilo):
  • 1 kg. tarwebloem
  • 14 gr. gedroogde gist
  • 600 ml. melk
  • 200 gr. boter
  • 4 eieren
  • 40 gr. vanillesuiker
  • 400 gr. rozijnen
  • 400 gr. krenten
  • 5 gr. zout

Verwarm de melk en de boter in een pannetje op laag vuur totdat de boter gesmolten is. Meng dan met een garde de gist door het warme mengsel totdat deze geheel is opgelost. 

Meng in een grote kom de bloem, vanillesuiker en het zout door elkaar. 

Voeg het gistmengsel samen met de eieren toe aan de droge bestanddelen en kneed dit goed door elkaar. Het deeg blijft vrij nat. Laat het deeg dan afgedekt (onder een vochtige theedoek) een half uur rusten op een warme plek.

Laat de rozijnen en krenten ondertussen een kwartier in warm water wellen en laat ze daarna goed uitlekken. Dit voorkomt dat ze verbranden tijdens het bakken. 

Kneed het deeg na het rusten nog ongeveer 8 minuten goed door, zodat het een elastisch deeg wordt. Het kneden gaat het best op een schoon oppervlak dat je regelmatig bestuift met wat extra bloem. 

Dan is het tijd om de rozijnen en de krenten door het deeg te mengen, dit kost even wat tijd. Voeg beetje bij beetje de rozijnen en krenten toe aan het deeg totdat ze allemaal goed zijn opgenomen. 

Maak van het deeg een ovalen vorm en plaats deze direct op een met bakpapier beklede bakplaat. Laat het deeg nog een uur rijzen op een warme plek onder een vochtige theedoek of een met olie ingesmeerd stuk folie.

Bak het brood af in ongeveer 50 minuten in een voorverwarmde oven op 180 ºC. Deze krentenwegge is heerlijk met een lik roomboter, enjoy!
 

1 opmerking:

  1. Mooi recept, maar 5 gr. zout is te weinig. Op 1 kg. bloem mag dat wel vier keer zoveel zijn. Verder wordt het deeg wel erg dun. Het lijkt meer op beslag. Ik zou beginnen met 500 ml. melk. Mogelijk is dat aan de lage kant, maar liever iets verdunnen dan bloem toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen