donderdag 2 juli 2015

GROENE IJSTHEE






















Met temperaturen van ver boven de 30 ºC deze week is het overduidelijk dat er een hittegolf gaande is! Voor de zonliefhebbers is nu de tijd van luchtige jurkjes, slippers en strandbezoekjes aangebroken, terwijl vele anderen het liefst de hele dag binnen in een zo koel mogelijke ruimte vertoeven. Wat je ook van plan bent deze dagen, het is voor iedereen belangrijk om voldoende te blijven drinken! 
Zelf drink ik dagelijks al een heleboel water, maar zo af en toe heb ik ook wel zin in iets anders. Mijn favoriete terrasdrankje is ijsthee en dan het liefst de groene variant met een schijfje citroen. Hierin zit helaas vaak ook een boel suiker verstopt, dus drink ik het niet zo vaak. Op internet zag ik al veelvuldig tips voorbij komen om je eigen ijsthee te maken, dus die uitdaging ben ik ook aangegaan. Het resultaat was deze super simpele, maar heerlijke ijsthee gemaakt van groene thee met citroen en munt. Deze ingrediënten geven een subtiele, verfrissende smaak aan je ijsthee, dus perfect voor deze zomerse dagen! Hieronder lees je hoe je heel makkelijk je eigen ijsthee maakt. 

Nodig voor een liter ijsthee:
  • 1 lt. water
  • 2 zakjes (biologische) groene thee
  • halve citroen
  • takje munt
Kook het water voor de ijsthee, giet het in een kan en laat het afkoelen tot ± 80 ºC. 

Laat de thee twee minuten trekken. Als je van een beetje zoet houdt is dit het moment om een lepel honing of agavesiroop toe te voegen, zodat het goed kan oplossen in het hete water.

Laat de ijsthee verder afkoelen totdat het lauw is en voeg dan de munt en de citroen in schijfjes toe.

Zet de kan in de koelkast om goed koud te worden. Serveer in een glas met ijsblokjes en een schijfje citroen. Enjoy! 

Tip: als je deze ijsthee in de ochtend maakt, kun je 's middags en 's avonds lekker genieten van dit verfrissende drankje. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten