zaterdag 28 maart 2015

SPELTBROOD






















Sinds een tijdje maak ik wekelijks mijn eigen brood. Ik ben er mee begonnen, omdat ik er van schrok hoeveel toevoegingen er in de meeste broden zitten. Zo zit er vaak een heleboel zout, suiker, kleurstoffen en conserveringsmiddelen in zowel het brood uit de supermarkt als in dat van de warme bakker. Op de site van Uit Pauline's Keuken vond ik een recept voor speltbrood dat bestaat uit 
alleen maar graan, water, gist en zout (zelf voeg ik er nog twee eetlepels lijnzaad aan toe). Het oergraan spelt wint de laatste tijd aan populariteit, dit omdat er meer bouwstoffen in blijken te zitten dan in tarwe. Dat is niet de enige reden dat ik mijn brood van spelt maak, ook de smaak vind ik heerlijk! Eerlijk is eerlijk, het kost wat tijd voordat je een knapperig brood uit de oven kunt halen, maar ik vind het heel leuk om te doen. Het brood maken zelf is niet zoveel werk, maar het brood moet tussendoor wel twee keer rijzen. Ondertussen kun je andere klusjes doen of lekker chillen natuurlijk! En het is de moeite echt waard om eens te proberen, dus het recept van dit heerlijke speltbrood wil ik dan ook graag hier delen!

Nodig voor een brood:
  • 250 gr. speltmeel
  • 250 gr. speltbloem
  • 320 ml. lauwwarm water
  • 7 gr. gist
  • 10 gr. zout

Meng in een kommetje het water met de gist totdat de gist is opgelost. Meng in een grote kom de meel, bloem, het lijnzaad en het zout met elkaar. Maak een kuil in het midden en giet daar het gistmengsel in. Meng met één hand goed door elkaar en kneed het deeg dan op een schoon oppervlak met de hand 10 minuten goed door. Het deeg moet elastisch aanvoelen. Het deeg blijft vrij plakkerig, dus houd het goed in beweging. Laat het deeg een uur rijzen op een warme plek in een met olie ingevette kom, dek af met een natte theedoek. Druk na een uur voorzichtig de lucht uit het deeg, vouw de uiteinden naar binnen en maak er een mooie bol van. Leg de bol op een met bakpapier beklede bakplaat en laat afgedekt (met een met olie ingesmeerd stuk plastic folie) nogmaals een uur rijzen. Verwarm ondertussen de oven voor op 200ºC en zet onder in de oven een braadslee of diepe bakplaat met water, zodat er stoom ontstaat. Kerf het brood in met een scherp mes en decoreer eventueel met wat lijnzaad. Bak het speltbrood in ongeveer 35 minuten gaar (het is gaar als het een hol geluid geeft wanneer je op de onderkant klopt) en laat afkoelen op een rek. Omdat het brood geen conserveringsmiddelen bevat, wordt het wel snel 'oud'. Je kunt het de volgende dag nog wel even weer knapperig maken door het even in de oven te doen, maar ik snijd het brood altijd in plakken en leg het dan in de vriezer. Zo kun je elke dag een vers sneetje pakken! Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten