donderdag 5 maart 2015

PINDAKAAS





















Yay, mijn eerste blogpost! En hoe beter te beginnen dan met het maken van een favoriet van vele Nederlanders: pindakaas. Ik zag vanmiddag dat mijn potje gekochte pindakaas bijna op was en besloot eens zelf pindakaas te maken. Ik ben op internet wat rond gaan kijken en op basis van mijn bevindingen mijn eigen 'receptje' gemaakt. Eigenlijk is dit zo makkelijk te maken dat ik het bijna geen
recept durf te noemen, maar het is zo lekker en goed voor je! In de meeste varianten pindakaas uit de supermarkt zit gehard vet, veel zout en suiker. De natuurlijke kostbare pindaolie, of arachideolie, wordt uit de pindakaas gehaald en vervangen door goedkoper vet dat veel minder goed is voor je hart en bloedvaten. Maar in deze natuurlijke versie zitten alleen pinda's, een snufje zout en een beetje olie voor de smeuïgheid. Ook nog eens heel voordelig dus!
Je hebt hier alleen wel een keukenmachine of hakmolen voor nodigHieronder lees je hoe ik mijn pindakaas heb gemaakt.

Nodig voor ± 600 ml: 
  • 500 gr. ongezouten geroosterde pinda's
  • 1 el. sesamolie (arachide- of zonnebloemolie kan ook)
  • ½ tl. zout

Bereidingswijze:
Doe de pinda's, olie en het zout samen in de keukenmachine en laat net zo lang draaien totdat het een gladde smeuïge massa vormt. Voeg eventueel wat extra olie en/of zout toe naar wens, doe alles in een goed afsluitbare pot en klaar is je zelfgemaakte pindakaas! De pindakaas is in de koelkast zeker twee weken houdbaar. Roer voor elk gebruik de pindakaas even door. Enjoy!

Tip: voor crunchy pindakaas maal je eerst 450 gr. van de pinda's met de olie en het zout tot een smeuïge massa waar je de resterende pinda's fijngehakt aan toe voegt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten