donderdag 26 maart 2015

BANANENBROOD





















Eén van mijn eerste healthy baksels dat ik maakte was een heerlijk bananenbrood. Onder de foodies op internet is het bananenbrood een ware hit! En niet zonder reden: het is gezond, vullend en kan zowel als ontbijt, lunch of snack gegeten worden. Dit brood is namelijk niet te zoet. Ik eet meestal een plakje als tussendoortje en dan het liefst met wat pindakaas, heerlijk! Ook mijn vriend is er
dol op en neemt vaak één of twee plakjes mee naar het werk. Wil je dit lekkere, gezonde tussendoortje ook maken? Hier is mijn versie.

Nodig voor één brood (23 cm)
  • 3 rijpe bananen
  • 3 eieren
  • 150 gr. havermeel (fijngemalen havermout) of ander volkoren meel
  • 1 el. bakpoeder
  • 100 gr. rozijnen
  • 40 gr. kokosrasp
  • 1 el. kokosolie 
  • 30 gr. ongebrande ongezouten noten (optioneel)
  • snufje zout
Verwarm de over voor op 175ºCPureer in een grote kom de bananen glad met een staafmixer en meng met een garde één voor één de eieren erdoor. Spatel de meel, bakpoeder en het zout door het bananenmengsel en voeg daarna de kokos en rozijnen toe en meng goed door. Vet een cakevorm in met wat olie of boter en leg een stuk bakpapier op de bodem, laat het bakpapier een stukje over de zijkanten heen hangen. Stort het beslag in de cakevorm en leg daar (eventueel) de noten bovenop. Bak het bananenbrood af in 45 minuten. Laat afkoelen op een rek. Het bananenbrood is goed afgedekt tot 5 dagen houdbaar. 

Tip: het bananenbrood is goed in te vriezen. Snijd in plakken en vries per stuk of per twee in. Zo kun je altijd een vers stukje brood pakken. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten